PASSIO IMAGINIS
Al
setmanari Felanitx hi hagut un debat sobre l'autoria del retaule de pedra del
segle XV de Sant Salvador de Felanitx que alguns han atribuït a Guillem
Sagrera. En una primera carta recordava un document de 1450 trobat per Ramon
Rosselló pel que el clergue Jordi Sabet comanava a una mercader que anava a
Flandes un retaule de la Passió per un preu que no superés les 150 lliures. Me
varen contestar que seria un altre retaule. El 7-6-2019 vaig publicar al
Felanitx la meva resposta. És aquesta:
PASSIO IMAGINIS
No sé si
contestar les suposicions gratuïtes de Carme Mayol. Suposar que el retaule de
la Passió que es comana a Flandes el 1450 seria una pintura per ciutat, sense
cap document i sense cap referència a cap visita pastoral, és molt de suposar. Canten papers i menten barbes. Guillem
Sagrera no sols era arquitecte i escultor era empresari de la construcció i
tenia gent que feia les obres que li encomanaven. Jo no som especialista en
art, encara que els llibres d'art me citin per haver identificat el
"maestro de las Pedrelas" que era Joan Rosat, però els especialistes
en art diuen que les mènsules ornamentals, amb figues de profetes, de la
capella de la Passió (avui Sant Francesc) de l'església de Felanitx no poden
ser de Guillem Sagrera per la seva baixa qualitat. El retaule de Sant Salvador
va esser policromat per Joan Marçol i algú li va atribuir la realització del
baix relleus, cosa que avui ningú defensa. El pare Llompart el va atribuir a
Huguet Barxa per paral·lelismes estilístics entre els plecs del vestit de Santa
Anna del palau de l'Almudaina. No deixa de ser una hipòtesis sense confirmació.
El 1450 no podien encarregar el retaule a Guillem Sagrera que feia tres anys
que era a Nàpols i prou feines tenia amb el Castell Nou. Tant na Tina Sabater
com n'Antònia Juan Vicens, màximes autoritats en escultura gòtica, me diuen que
el retaule té evidents trets flamencs i res que recordi a Guillem Sagrera. Na
Tina Sabater va dirigir la tesi doctoral de N'Antònia Juan (avui professora de
la UIB) sobre escultura gòtica que va publicar amb el títol "Lapiscida vel
ymaginarius".
Onofre Vaquer
No hay comentarios:
Publicar un comentario