viernes, 16 de agosto de 2019

AUTORIA PASSIO IMAGINIS


Setmanari Felanitx 17-6-2019
AUTORIA DE LA PASSIO IMAGINIS
El retaule fou atribuït pel pare Llompart a Huguet Barxa per suposades similituds amb una escultura de fusta de Santa Praxedis a l'Almudaina. Francesca Español considera que el tractament plàstic de les teles revela que no té res en comú amb Santa Praxedis que no és tan volumètrica com les figures del retaule de Sant Salvador i presenta un tractament més rítmics dels plegs. Carlos Espí l'atribueix a Guillem Sagrera amb base a suposades similituds estilístiques amb les mènsules de la capella de Sant Francesc (abans de la Passió)  de Felanitx que encarregà Jordi Sabet, que com ja varem dir els especialistes en art consideren que no poden ser de Sagrera per la seva baixa qualitat.
Antònia Juan Vicens tractà el tema a "La actividad escultorica de Huguet Barxa. Nuevas Perspectivas" (Archivo Español de Arte, 347, 2014). Diu que el contracte de 1450 explicaria el caràcter flamenquizant de l'obra, si bé hi ha diferències estilístiques entre els distints panells, al panel superior central i a la pedrela on hi ha un tractamen diferent de les figures i també als motius que decoren els extrems superiors. Les figures dels apòstols de la pedrela té ressons de l'estil sagrerià als rostres que s'assemblen als evangelistes del Museu Diocesà de Mallorca. Això no vol dir que sigui obra de Guillem Sagrera ni dels seus deixebles més destacats que feien obres d'una qualitat molt superior, a més que estaven immersos en els treballs de la Llonja i de la catedral, i Guillem era a Nàpols, i és poc probable que els posposessin per començar un nou encàrrec, en tot cas s'hauria acudit a la subcontracte. Hi ha constància de retaules que armonitzaven elements importats amb altres executats al lloc de destí, així el 1428 al contractar un retaule a Rafel Mòger s'especifica que l'ha d'armonitzar amb el bancal que és obra de Flandes. Conclou Antònia Juan que el retaule seria un muntatge de panels portats de Flandes amb altres realitzats per un artesà local que coneixia l'estil de Guillem Sagrera però sense el seu talent ni el dels seus deixebles més avantatjats. Falta un anàlisi petrogràfic.
La suposició de que el retaule fos encarregat per Jordi Sabet per un gremi no s'entén, en aquest cas l'encàrrec l'haurien fet els sobrepossats del gremi i pagat de diners de la caixa comuna. La quantitat per la que s'encarrega el retaule, 150 lliures, és considerable. A Mallorca les obres escultòriques estaven més mal pagades: 9 ll. per una clau de volta, Francesc Sagrera cobrà 46 lliures pel sepulcre de Ramon Llull.
Onofre Vaquer

No hay comentarios: