lunes, 28 de febrero de 2011

EL CARRIL BICI

Onofre Vaquer Bennasar

EL CARRIL BICI

Amb motiu de la construcció de carrils bici a Palma han aparegut crítiques als mitjans de comunicació, amb especial al de les avingudes. Fa 28 anys que vaig amb bici per Palma quan érem molts pocs els que anàvem en bici. De cada vegada veiem més ciclistes circulant per ciutat i molts mes n’hi haurà quan s’acabi la xarxa de carrils bici. Per desplaçaments curts la bici és el millor mitjà de transport. És el més ràpid, per anar al meu lloc de feina tardava 6 minuts amb bici i 10 en cotxe i en cotxe quan arribava a casa no trobava aparcament. Quan tenia la feina més lluny, els cotxes me passaven, s’aturaven a un semàfor en fila i els avançava a tots, després en tornaven passar i al següent semàfor els tornava avançar. No contamina, una manera de contribuir a que el canvi climàtic no acceleri la fusió dels casquets polars, es calcula que el 2030 l’Artic es pot quedar sense gel (si puja molt el nivell de la mar a Mallorca ens podem quedar sense platges). Es contribueix a estalviar energia, el petroli s’ha d’importar, contamina i s’acabarà. Es fa un poc d’exercici; hi ha gent que va en cotxe per la ciutat i després i se’n va a un gimnàs a fer exercici amb una bici estàtica. Però la principal avantatge és la facilitat d’aparcament. Hi ha molta gent que es desplaça en cotxe per la ciutat i donen voltes i voltes cercant aparcament, els que anam en bici no tenim aquest problema. La gent no va en bici perquè no ho ha provat, si ho provessin deixarien el cotxe per la majoria de desplaçaments. Jo m’he passat moltes més hores que altres historiadors a l’Arxiu del Regne, on no s’hi pot anar en cotxe per no haver-hi aparcament proper, el secret és que hi vaig en bici i aparco a la porta, altres han d’anar-hi a peu i els costa més. La facilitat d’aparcar fa que faci gestions per altres (sobretot a registres) que en cotxe no poden fer.
Molta gent no va en bici per por als cotxes, amb els carrils bici ja no hi ha excusa. Abans de que comencessin les obres del pla E, vaig anar del polígon de Llevant a la plaça Fleming pel nou carril bici, el recorregut fou més curt i agradable del que feia abans pel carrer Manacor i les avingudes. El carril bici té dos sentits a carrers que en tenen un de sol pel cotxes, amb això no hi ha que donar tantes voltes i el camí és més curt. A les ciutats on hi ha carrils bici veus molta gent circulant-hi. A Florència he vist homes tots mudats amb corbata i maletí amb bici. A Barcelona, Saragossa i Sevilla ha tingut molt d’èxit el sistema de bicing pel que pagant 25 euros l’any es poden agafar bicis amb una targeta d’una barra que està al carrer i deixar-la a la barra d’un altra lloc.
El carril més necessari de tots és el de les avingudes. Cada dia que som a Palma, on sempre vaig amb bici (excepte si vaig a la Universitat on hi vaig amb metro), necessito passar per les avingudes (per anar a l’arxiu o a diversos organismes). És on els ciclistes tenim més dificultats per circular. Hem d’anar bé per la dreta pel carril d’autobusos i taxis, quan trobam un autobús aturat avançam pel carril on circulen cotxes que moltes vegades te siulen, si te ve un bus darrera molestes i t’has d’aturar a un carrer lateral per donar pas. El carril bici de les Avingudes millorarà la fluïdesa del carril per busos i taxis i permetrà que molta gent que no s’atreveix a circular-hi ho pugui fer.
Els que s’oposen al carril bici són els conductors que aparquen en segona fila. Sobretot els pares i mares que acompanyen als fills a escola en cotxe, cosa que hauria d’estar prohibida. El que ocasiona caos circulatori a Palma no són les bicis sinó els cotxes aturats en segona fila. Les mares que acompanyen els fills a l’escola amb cotxe el deixen aparcat en segona fila durant mitja hora amb la cooperació de la policia local. Al carrer Balmes al matins, després de deixar els fills i el cotxe en segona fila, les mares se’n van a un bar a prendre un cafè. Al carrer Ramon Llull la policia local a les 16,30 talla la circulació en direcció a la plaça de Sant Francesc, perquè els pares puguin aparcar esperant els fills a un carril que a altres hores és de circulació. Els atlots haurien d’anar a escola en bus escolar, bus de l’EMT, en bici o a peu. A pobles on les distàncies no són llargues veiem moltes mares que acompanyen els fills a escola en cotxe. Al diari llegirem que una mare declarava que aparcaria sobre el carril bici davant l’escola, sols li faltava demanar que llevin les voravies perquè els peatons lleven espais als cotxes. És hora de perseguir els que aparquen en segona fila i sobre els carrils bici perquè la circulació sigui més fluïda. També trobam molts de peatons que circulen pels carrils bici. He vist pares que acompanyen els fills a escoleta en bici, posant un seient al portabultos, un exemple a seguir. Quan discutíem l’eix cívic de Blanquerna hi havia gent que defensava que s’ha d’anar a compra en cotxe, jo moltes vegades hi ha passat en cotxe i no he vist mai cap aparcament, he anat a ca nostra a deixar el cotxe i he agafat la bici per anar-hi a comprar el pa.
Hi ha gent que viu fora Palma que ve en cotxe, aparca on pot i treu una bici plegable per circular per la ciutat. Altres porten la bici en tren. Amb els carrils bici cada vegada hi haurà més gent que hi circularà i millorarà la circulació.

Onpfre Vaquer

Censurat per Diario de Mallorca el 2009 per Tribuna, en canvi publicà la següent carta al director el 30 de març de 2010:

Dia 25 de març vareu publicar una carta de Guillermo Velarde que es queixa del carril bici i diu “la bici es deporte, no transporte”. No estic gens d’acord. La bici és el millor mitjà de transport i més racional per trajectes no molts llarg dins la ciutat. El més irracional és anar en cotxe una sola persona per un trajecte curt. Fa 28 anys que vaig amb bici per Palma quan érem molts pocs els que anàvem en bici. De cada vegada veiem més ciclistes circulant per ciutat i molts més n’hi haurà quan s’acabi la xarxa de carrils bici i es posi en marxa el bicing. Per desplaçaments curts la bici és el millor mitjà de transport. És el més ràpid, per anar al meu lloc de feina tardava 6 minuts amb bici i 10 en cotxe i en cotxe quan arribava a casa no trobava aparcament. Quan tenia la feina més lluny, els cotxes me passaven, s’aturaven a un semàfor en fila i els avançava a tots, després en tornaven passar i al següent semàfor els tornava avançar. No contamina, una manera de contribuir a que el canvi climàtic no acceleri la fusió dels casquets polars. Es contribueix a estalviar energia, el petroli s’ha d’importar, contamina i s’acabarà. Es fa un poc d’exercici; hi ha gent que va en cotxe per la ciutat i després i se’n va a un gimnàs a fer exercici amb una bici estàtica. Però la principal avantatge és la facilitat d’aparcament. Hi ha molta gent que es desplaça en cotxe per la ciutat i donen voltes i voltes cercant aparcament, els que anam en bici no tenim aquest problema. La gent no va en bici perquè no ho ha provat, si ho provessin deixarien el cotxe per la majoria de desplaçaments. La facilitat d’aparcar fa que faci gestions per altres (sobretot a registres) que en cotxe no poden fer. El carril bici té dos sentits a carrers que en tenen un de sol pel cotxes, amb això no hi ha que donar tantes voltes i el camí és més curt. A les ciutats on hi ha carrils bici veus molta gent circulant-hi. A Florència he vist homes tots mudats amb corbata i maletí amb bici. A Barcelona, Saragossa i Sevilla ha tingut molt d’èxit el sistema de bicing pel que pagant 25 euros l’any es poden agafar bicis amb una targeta d’una barra que està al carrer i deixar-la a la barra d’un altra lloc. El carril més necessari de tots és el de les avingudes. Cada dia que som a Palma sempre vaig amb bici i necessito passar per les avingudes. És on els ciclistes teníem més dificultats per circular abans del carril. Trobam molts de peatons que circulen pels carrils bici. Hi ha gent que viu fora Palma que ve en cotxe, aparca on pot i treu una bici plegable per circular per la ciutat. Altres porten la bici en tren. Amb els carrils bici cada vegada hi haurà més gent que hi circularà i millorarà la circulació.
Onofre Vaquer

No hay comentarios: